تأثیر پارمترهای عملیات حرارتی، بر خواص مکانیکی فولاد D6AC-فولاد ساختمانی
نوشته شده توسط : رسول دلاکان

عملیات حرارتی برخواص مکانیکی فولاد D6AC-فروش فولاد سازه‌ای ((قیمت مناسب))

فروش ورق ساختمانی-قیمت ورق ساختمانی-ورق ساختمانی-فولاد ساختمانی-فولاد رسول دلاکان

 

در این تحقیق ضمن مطالعۀ شکلدهی لوله فولادی جنس D6AC. به روش فلوفرمینگ مستقیم، به منظور بررسی تأثیر پارامترهای مختلف عملیات حرارتی بر خواص قطعه. چرخه‌های مختلف عملیات حرارتی طراحی شده و خواص مکانیکی و تغییرات ریزساختار پوسته فلوفرم شده، مورد بررسی قرار گرفته است. بدین منظور از دماهای آستنیته، 950,900,850 درجه سانتی‌گراد برای زمان‌های 15 و 30 دقیقه. و سرد کردن در 510 درجه سانتی‌گراد به مدت 10 دقیقه و سپس سرد کردن در روغن 60 درجه سانتی‌گراد استفاده شده است.

 بازگشت اولیه به مدت 2 ساعت در 250 درجه سانتی‌گراد و بازگشت نهایی به مدت 2 ساعت در دماهای 450,350,300,250 درجه سانتی‌گراد انجام شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که چرخۀ عملیات حرارتی بهینه، آستنیته کردن در 850 درجه سانتی‌گراد به مدت 30 دقیقه. و بازگشت نهایی در 300 درجه سانتی‌گراد است. زیرا علاوه بر ایجاد استحکام بالا و چقرمگی شکست مناسب، به دلیل ریزدانه بودن آستنیت اولیه، ویژگی‌های نرمی آن نیز مطلوب است.

 بطورکلی فولادهای ساختمانی تجاری که استحکام حداقل 1380MPa را داشته باشند. فولادهای فوق مستحکم نامیده می‌شوند. به دلیل استحکام فوق‌العاده و بنابراین توان کاهش وزن قطعات، این فولادها در صنایع هوا فضا کاربرد ویژه‌ای پیدا کرده‌اند. فولادهای فوق مستحکم را می‌توان به صورت ذیل دسته‌بندی کرد: [1-4].

  فروش فولاد ساختمانی فولاد رسول دلاکان

 1.فولادهای کم‌آلیاژ کربن متوسط

 (D6AC,300M,4340)

 فولاد 4340 شاخص‌ترین فولاد کم‌آلیاژ کربن متوسط است. که اصلاحات چندی بر پایۀ آن صورت پذیرفت. به عنوان مثال فولاد D6AC شامل ریزکنندۀ دانه وانادیم، با مختصری کربن، کروم، مولیبدن بیشتر و نیکل کمتر از 4340 است [3].

 2.فولادهای میان‌آلیاژ هواسخت

 (H13,H11)

 فولادهای پرآلیاژ شامل الف) فولادهای ماریجینگ 18Ni(300),18Ni(250),18Ni(200). ب) فولادهای با چقرمگی شکست بالا AF 1410,Aermet ج) فولادهای زنگ‌نزن مارتنزیتی، سختی رسوبی و آستنیتی کار سرد می‌شود.

 فولادهای کم‌آلیاژ کربن متوسط از جمله فولاد D6AC، خواص مطلوب خود را در عملیات تبرید و بازگشت به دست می‌آورند. بدین ترتیب با تغییر پارامترهای علمیات حرارتی مانند درجه حرارت و زمان آستنیته کردن، سرعت سرد کردن. درجه حرارت و زمان بازگشت، می‌توان انواع تغییرات را در ساختار ایجاد کرد. مشخصه‌های ساختار میکروسکوپی که خواص مکانیکی را کنترل می‌کنند. عبارتند از: ساختار زمینه (مارتنزیت، بینیت، فریت)، آستنیت باقی‌مانده، کاربید، آخال و اندازۀ دانه. به استثنای آخال، سایر مشخصه‌ها و بنابراین خواص مکانیکی را می‌توان با استفاده از عملیات حرارتی کنترل کرد [5].

 تحقیقات اخیر روشن می‌سازد که اگر در ساختارهای مختلط. (که در آن هر جزء مسؤول ایجاد برآوردگی نیاز خاصی است)، فاز نرم در مورفولوژی مناسب همراه با مارتنزیت کمی بازگشت شده همراه شود. می‌تواند خواص مکانیکی را به طور مؤثری بهبود بخشد [6]. براساس این تحقیقات، عملیات استحاله هم‌دما در زمان کوتاه1 (STTT). و عملیات حرارتی اصلاحی 2 (MHT)- که خواص مطلوب ساختار مختلط را به دنبال دارند-پیشنهاد گردید.

 آستنیت باقی‌مانده در فولادهای UHS می‌تواند موجب بهبود یا تضعیف استحکام تسلیم و استحکام کششی نهایی، خواص شکل‌پذیری و چقرمگی شود. که این تابع مقدار، مورفولوژی و به ویژه پایداری آن است. آستنیت باقی‌مانده در این فولادها به صورت لایه نازکی در مرز تراشه‌های مارتنزیت. یا به صورت ذرات بلوکی شکلی وجود دارد که در صورت پایداری مکانیکی و حرارتی. (به ویژه لایۀ نازک، میان تراشه‌های مارتنزیت) موجب بهبود چقرمگی می‌شود [5].

 قیمت فولاد ساختمانی فولاد رسول دلاکان

فولاد رسول دلاکان

با سالها تجربه ارزشمند و گرانبها در عرصه تأمین و توزیع انواع ورق آلیاژی و انواع فولاد آلیاژی با گواهینامه ها و آنالیزهای معتبر با ضمیمه نمودن آن به محصولاتش آنرا به مشتریان خویش ارائه داده است. که توانسته رضایتمندی آنان را همواره فراهم آورد. صنعتگر شریف و گرامی از اینکه ما را جهت خرید کالا (فولاد آلیاژی) مورد نیاز خویش، انتخاب می نمایید از شما سپاسگزاریم.

ارتباط با ما

09122136675

02128423820

واتس آپ :09122136675

فکس: 02128423820

اینستاگرام :fooladdalakan

ایمیل: fooladrasuldalakan@gmail.com





:: برچسب‌ها: فولاد D6AC , عملیات حرارتی , فروش فولاد , قیمت فولاد , فولاد آلیاژی , ورق آلیاژی , قیمت ورق آلیاژی , فروش ورق آلیاژی , فولاد سازه ای , ورق سازه ای , فولاد ساختمانی , ورق ساختمانی , قیمت ورق ساختمانی , فروش ورق ساختمانی , فروش فولاد ساختمانی , قیمت فولاد ساختمانی , ,
:: بازدید از این مطلب : 100
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 9 بهمن 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: